יום שני, 17 בינואר 2022

ריטלין נגד קורונה?

בשבועות הקודמים עסקנו בהתפתחות המוח בגיל ההתבגרות. למדנו על הקשר שבין התנהגות אימפולסיבית ואהבת סיכונים והרפתקאות לקושי בתכנון פעולות עתידיות. 



אחד הגורמים אשר עלולים להחריף תגובות קיצון אצל נוער מתמודד הינו מצב של פוסט-טראומה.

ישנם סיבות רבות העלולות להוביל בגיל הנערות למצב הזה והיום נעסוק בסיבה ידועה ולצערנו גם שכיחה ומסוכנת והיא דחייה.

אבא יקר!, אמא יקרה! ברגע שבנכם מבין שהוא אינו עונה על הציפיות שלכם ואינו מצליח לעמוד ברף המוצב לו הוא חווה תחושת דחייה. תחושה זו כשהיא עקבית, מתנהגת כמו סוג של כדור שלג, שתחילתו בירידה בערך העצמי, המשכו בראייה פסימית על החיים וסופו בפרשנות חוזרת ונשנית על חוויות חייו ככשלון, דבר שיחזיר אותו לנקודת ההתחלה - תחושת הדחייה.

 חשוב לדעת שדחייה, אותה הרגשה קשה ומסוכנת של נער החש כי הוא אינו רצוי, לא קשור, לא מצליח, בין אם היא מתקבלת  מהמשפחה, מהחברים או ממוסדות החינוך מובילה לטראומה!

העובדות מצביעות על כך שהתפקוד במוחו של אדם שסובל מטראומה עובד פחות. ניתן לראות זאת במוחש בתמונה שלפנינו שמציגה צילומי MRI המשקפים את עוצמת תפקוד המוח באדם בריא, מול אדם הנמצא בפוסט-טראומה (ככל שהצבע יותר חם הוא מעיד על תפקוד מוחי גבוה יותר).

אז מה עושים? אולי ריטלין? 🤨 ואולי אקמול? 🤒

כיצד ניתן למנוע פוסט טראומה, מה הן שלושת הסיבות הנפוצות לפוסט-טראומה בקרב בני נוער, ומה הם הכלים איתם ניתן לעבוד על מנת להוציא בן משפחה ממצב שכזה חשוב לזכור שאפשר לצאת מזה! מדובר במצב הפיך שניתן להיחלץ ממנו בלי לבזבז זמן ולחפש אשמים.

רוצה לדבר על זה? ניתן להתקשר ללא עלות בין 20:30 ל21:00 במהלך השבוע. 0548433254

וכן במייל hadar@nafshenu.net

 

 

 

 


יום שבת, 4 בדצמבר 2021

יום שני, 29 בנובמבר 2021

 

בס"ד

כותרת: יש גם קליפות טובות

משנה: בשבוע שעבר עסקנו ביוסף חיים שלא רצה לצאת מהמקלחת ובהסבר הפיזי לכך. למדנו שהחלק האחרון בהתפתחות המוח היא קליפת המוח הקדמית וזה קורה לקראת העשור השני, גיל עשרים. השבוע נעמיק קצת יותר בהסבר הפיזי לשאלה: "למה הם עושים את זה?"

למעשה קיימים מספר סימפטומים שכיחים וטבעיים של גיל ההתבגרות כגון; קושי בהתעוררות וצריכת שעות שינה רבות יותר,  דחיית משימות לרגע האחרון,  קושי בתכנון מעשים מושכל, משיכה לסכנות וחיפוש חוויות חדשות ומרגשות, גלישה לשיחות ארוכות עם בני גילם בעוד שיחות עם מבוגרים זוכות להתחמקות וקושי תפקודי מוגבר במצבי לחץ

בעוד שמבוגרים יציבים יותר ובעלי חוסן נפשי חזק יותר, בני הנעורים מתקשים להתמודד במצבי לחץ ומגיעים בקלות יותר לקושי בתפקוד השוטף במצבים מסוג זה כגון; מעבר למסגרת חינוכית חדשה, לחץ חברתי, דרישות לימודיות גבוהות, מעבר דירה, מותו של אדם אהוב.

אחת הסיבות לבעיות בבריאות הנפשית בגיל ההתבגרות נעוצה בעובדה שהמוח המתפתח פגיע יותר לגורמי לחץ מאשר מוחו של מבוגר.

אחד הדברים הבולטים שקורה בגיל ההתבגרות, זה הקושי המוחי להתמודד עם מצבי הלחץ, זאת מכיוון שאותו חלק בקליפת המוח הקדמי אשר אחראי על קבלת החלטות ופתרון בעיות, עדיין לא סיים את התפתחותו בשלב זה של גיל ההתבגרות. בני הנוער משתמשים בינתיים ב"אמיגדלה", אותו אזור במוח שקשור לרגשות, דחפים, אגרסיות והתנהגות אינסטינקטיבית.

ומה קורה אם בגיל ההתבגרות מעורבת חוויה שהיא קצת מעבר ללחץ לימודים מוגבר, או מעבר דירה? בשבוע הבא ניגע בלב ובמוח של ההסבר הפיזי למציאות של נוער מתמודד, ננסה להבין את הסיבות להתנהגותם ואיך ניתן להיות הורים טובים ומועילים יותר.

[ לקבלת המאמר השלם על התפתחות המוח אצל בני נוער ודרכי התמודדות באורח חיים   תורני ,למזעור סכנות ויכולת תפקוד טובה יותר ניתן לשלוח מייל לכתובת hadar@nafshenu.net ]

 

 




 


 


 

יום רביעי, 3 בנובמבר 2021

המקלחת שגורמת לאחרים להזיע

 

הכירו את יוסף חיים, ילד צפתי בן 15.

כשמתקרב ערב שבת הוא נכנס להתקלח לכבוד שבת קודש, אך המתחיל במצווה אומרים לו גמור, ויוסף חיים אינו יוצא.

הוריו והאחים החפצים גם הם לשטוף מעליהם את השבוע האחרון מתכנסים להפגנה בה הם מטיחים, כל אחד לפי תורו, את סיסמאות המחאה; "תשאיר מים" "שבת נכנסת" "אתה טובע?!" וכן הלאה. אך יוסף חיים בשלו, מתכונן לשבת בהידור ובמתינות. בשלב הזה התסכול כמובן גואה והמחאה עולה מדרגה ומתפתחת לדיוני עומק בנוגע לאישיותו של הנ"ל; "למה הוא עושה לנו את זה?!", "הוא לא יודע להתחשב", "איכפת לו רק מעצמו" ועוד תובנות בנוגע למידותיו של הסורר.

ממש כשם שיוסף חיים הוא אחד השמות הנפוצים בעירנו, כך גם התופעה של נערים מתבגרים המבלים זמן ממושך במקלחת היא אחת הרווחות.

למה הם עושים את זה? ,

לאחר שהתעוררנו בשבוע שעבר לרצות להיות הורים טובים יותר ולהכנס לתהליך של תיקון וצמיחה. הפעם נעורר את המודעות למצב הנערים מבחינה מדעית , נפשית ורוחנית .

הסיפור של יוסף חיים מבחינה מדעית מדגים את תפקוד החלק במוח שאחראי לתכנן ולחשוב על העתיד, זה המתפקד באופן חלקי בגיל ההתבגרות. גם אם הוא חושב למהר, הוא לא מצליח לחתוך ולצאת מהמים החמים אל הקור הצפתי. הנעימות שבחוויה תופסת את ישותו ומשאירה מעט מאוד מקום לפרקטיקה.

ההבנה הזו שמדובר בעניין פזיולוגי  של התפתחות המוח מעוררת בדרך כלל אמפטיה מצד ההורים ובונה מסוגלות הכלה גדולה יותר ולכן הלימוד וידע בנושא הזה הוא חשוב ומשנה.

בשבועות הקרובים נעסוק לעומק בהסבר הפיזי, הנפשי והרוחני "למה הם עושים את זה?"


ההבדל בין טיפול שורש למחולל צפרדעים



אחרי שבשבוע שעבר עסקנו בהבדל בין חינוך לכתחילה לבין חינוך בדיעבד כעת נקדים ונזהה את השורש.

ממש כפי שברפואה קונבנציונלית או אלטרנטיבית, ניתן לזהות את שורש הבעיה על פי הסתכלות וזיהוי של הסימפטומים המופיעים כלפי חוץ, כך גם בסוגיית הנוער המתמודד, שמתחיל על פי רוב בגילאי 12-14, ניתן על פי התנהגות על פני השטח, לזהות מה מסתתר בשורשם של דברים. זה יכול לבוא לידי ביטוי החל בכל מיני תירוצים שמונעים ממנו לקום לתפילה, או ללכת לישיבה, דרך שינוי בסגנון הלבוש ועד לחיבור עם חברים חדשים שפחות מתאימים לסגנון שלנו, כפי ש"אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי קשה תרבות רעה בתוך ביתו של אדם יותר ממלחמת גוג ומגוג".

הדבר הראשון, כאשר מתגלות לנו תופעות לא נעימות מהסוג הזה, הוא להבין שאל לנו לחפש אשמים ולזכור שהתופעה הכואבת הזו לא פוסחת על שום מגזר ויכולה להתרחש בבתים פתוחים מידיי כמו בבתים סגורים מידיי, אצל הליטאים כמו אצל הספרדים, בחסידיות או אצל בעלי תשובה.

הדבר השני, הוא לדעת שברוב המקרים, כאשר לא מערבים איש מקצוע ומנסים לטפל בבעיות לבד, מתחילים בדרך כלל לטפל בסימפטומים מבלי לזהות את שורש הבעיה ולא אחת יוצא שעל כל צפרדע שמנסים לחסל, צצות לפחות שתיים חדשות.

כדאי להפנים כי כאשר נוגעים בשורש הבעיה ומתחילים את ההתמודדות משם, ניתן לדלג על התאונות החזיתיות ולהתחיל להיכנס לתהליך של תיקון, ולכן כדאי להשקיע את האנרגיות, הכוונות הטובות והתפילות במקומות הנכונים.

לפני שננקוט פעולה, עלינו להתייעץ ולפעול בשיקול דעת על מנת לעשות מהלכים מדויקים ועדינים שיובילו ממש בקרוב בע"ה לתהליך של תיקון.

בשבועות הקרובים בלי נדר נעסוק בפרקי מודעות פיזיים נפשיים ורוחניים ומשם נעבור ונכיר כלים חיוביים בבחינת "עשה טוב".

להורים המתמודדים שבינינו, קיים סט כלים, שנוסה כבר על ידי אלפי הורים שהצליחו להחזיר את בנם ובתם לחיק השמחה והשלווה, לחיק משפחתם ולחיק היהדות.  בימים אלה מתגבשת קבוצה בצפת ללימוד ורכישת סט הכלים האלטרנטיבי בחינוך תורני בשם רבים מגדולי ישראל לפרטים 054-8433254

 


מי אני לכתחילה או בדיעבד?

 

 

בס"ד

 



הכותב: הדר אבני, יועץ ומדריך הורים בנושא נוער מתמודד.

 


 

 אין אחד שלא רוצה להיות ילד טוב.

בגלוי, או בסתר ליבו, לכל אחד מאיתנו, בכל גיל, יש כמיהה להיות מצטיין ולזכות בהערכת ההורים. כולנו גם יודעים שהדרך לשם היא לעיתים מורכבת.

 

לעיתים, למרות כל השאיפות שלנו לעשות את הכל בהידור ולהגיע למקסימום בפסגת השלימות, אנחנו מוצאים עצמנו נאחזים בקרש ההצלה של "בדיעבד".

רבות הפעמים בהן אנחנו מתבלים את התבשילים שלנו עם המון אהבה ומחשבה תחילה ובכל זאת, מוצאים את עצמנו בסוף מעשה נאלצים להיכנס לסוגיות הלכתיות של כלי שאינו בן יומו, מנסים להציל את המצב בדיעבד.

 

כמו בכל תחום, גם בחינוך כולם שואפים למצוינות

הורים מייחלים לראות את בניהם עוסקים בתורה מתוך יראה, אהבה, עמל התורה ודרך ארץ.

מה לא עושים על מנת לחנך לכתחילה; מחפשים את המכינה הכי טובה, המשפחות הכי טובות, הרבי הכי טוב , וכמובן, תפילות, תפילות ושוב פעם תפילות.

לא סתם רבים הם הספרים וההדרכות בדורנו בנושא חינוך ילדים בדרכה של תורה.

ובכל זאת ישנם מצבים שבהם מנסים את הכל ועדיין עומדים המומים מול השוקת השבורה שנקראת "נוער מתמודד".

 

גם כאן, בנושא המורכב והרגיש הזה, אנחנו צריכים לזכור שיש "בדיעבד" שיכול להציל את המצב. שהרי חינוך זה לא אילוף ובכל כלל יש יוצא מן הכלל וכדאי לעצור עכשיו להפסקה קטנה מהדרך שאנחנו צועדים בה, להתבונן בדברי שלמה המלך "חנוך לנער על פי דרכו ", לחשב דרכנו ולייחל להמשך הפסוק " גם כי יזקין לא יסור ממנה".

 

אותם גדולי ישראל שלימדו אותנו את כללי החינוך לכתחילה  מתוך התורה הקדושה , כאשר נשאלים על ידי הורים שנמצאים בצמתים מסוימים בחינוך, נוהגים לתת עצות בחינוך תורני שלפעמים סותר את הדרך לכתחילה בחינוך שהם בעצמם מתווים להמונים ומגלים לנו פנים חדשות בתפקידם של הורים, כפי שאמר האדמו"ר מסלונים בעל הנתיבות שלום שישנם כללים בחינוך לכתחילה וישנם כללים בחינוך בדיעבד.

 

הורים צריכים להיות עם אצבע על הדופק במיוחד בגלאים 12-17 וכאשר חל שינוי חד במצבו הרגשי והרוחני של אחד מילדיהם להבין שישנם מצבים שצריך לפתוח את ארגז הכלים של חינוך בדיעבד.

 

(ליעוץ ופרטים על סדנת הורים לנוער מתבגר שמתגבשת בימים אלו בצפת )  

 


הנער מחזיר רעה תחת טובה? כנראה שהוא מתחיל לסמוך עליך!

  כיצד תגובות שליליות עשויות לסמן את תחילתה של צמיחה רגשית עמוקה כאשר מחנך או הורה מתחילים לפתח קשר אישי עמוק עם נער שנמצא בשולי החברה, הת...