יום רביעי, 3 בנובמבר 2021

מי אני לכתחילה או בדיעבד?

 

 

בס"ד

 



הכותב: הדר אבני, יועץ ומדריך הורים בנושא נוער מתמודד.

 


 

 אין אחד שלא רוצה להיות ילד טוב.

בגלוי, או בסתר ליבו, לכל אחד מאיתנו, בכל גיל, יש כמיהה להיות מצטיין ולזכות בהערכת ההורים. כולנו גם יודעים שהדרך לשם היא לעיתים מורכבת.

 

לעיתים, למרות כל השאיפות שלנו לעשות את הכל בהידור ולהגיע למקסימום בפסגת השלימות, אנחנו מוצאים עצמנו נאחזים בקרש ההצלה של "בדיעבד".

רבות הפעמים בהן אנחנו מתבלים את התבשילים שלנו עם המון אהבה ומחשבה תחילה ובכל זאת, מוצאים את עצמנו בסוף מעשה נאלצים להיכנס לסוגיות הלכתיות של כלי שאינו בן יומו, מנסים להציל את המצב בדיעבד.

 

כמו בכל תחום, גם בחינוך כולם שואפים למצוינות

הורים מייחלים לראות את בניהם עוסקים בתורה מתוך יראה, אהבה, עמל התורה ודרך ארץ.

מה לא עושים על מנת לחנך לכתחילה; מחפשים את המכינה הכי טובה, המשפחות הכי טובות, הרבי הכי טוב , וכמובן, תפילות, תפילות ושוב פעם תפילות.

לא סתם רבים הם הספרים וההדרכות בדורנו בנושא חינוך ילדים בדרכה של תורה.

ובכל זאת ישנם מצבים שבהם מנסים את הכל ועדיין עומדים המומים מול השוקת השבורה שנקראת "נוער מתמודד".

 

גם כאן, בנושא המורכב והרגיש הזה, אנחנו צריכים לזכור שיש "בדיעבד" שיכול להציל את המצב. שהרי חינוך זה לא אילוף ובכל כלל יש יוצא מן הכלל וכדאי לעצור עכשיו להפסקה קטנה מהדרך שאנחנו צועדים בה, להתבונן בדברי שלמה המלך "חנוך לנער על פי דרכו ", לחשב דרכנו ולייחל להמשך הפסוק " גם כי יזקין לא יסור ממנה".

 

אותם גדולי ישראל שלימדו אותנו את כללי החינוך לכתחילה  מתוך התורה הקדושה , כאשר נשאלים על ידי הורים שנמצאים בצמתים מסוימים בחינוך, נוהגים לתת עצות בחינוך תורני שלפעמים סותר את הדרך לכתחילה בחינוך שהם בעצמם מתווים להמונים ומגלים לנו פנים חדשות בתפקידם של הורים, כפי שאמר האדמו"ר מסלונים בעל הנתיבות שלום שישנם כללים בחינוך לכתחילה וישנם כללים בחינוך בדיעבד.

 

הורים צריכים להיות עם אצבע על הדופק במיוחד בגלאים 12-17 וכאשר חל שינוי חד במצבו הרגשי והרוחני של אחד מילדיהם להבין שישנם מצבים שצריך לפתוח את ארגז הכלים של חינוך בדיעבד.

 

(ליעוץ ופרטים על סדנת הורים לנוער מתבגר שמתגבשת בימים אלו בצפת )  

 


הנער מחזיר רעה תחת טובה? כנראה שהוא מתחיל לסמוך עליך!

  כיצד תגובות שליליות עשויות לסמן את תחילתה של צמיחה רגשית עמוקה כאשר מחנך או הורה מתחילים לפתח קשר אישי עמוק עם נער שנמצא בשולי החברה, הת...