יום ראשון, 13 במרץ 2022

סימני נשירה סמויה

 

בס"ד

הכותב: הדר אבני. יועץ ומדריך בנושא גיל ההתבגרות

כותרת: סימני נשירה סמויה



כידוע, נשירה גלויה נראית טוב לעיני כל, היא באה לידי ביטוי בהיעדרויות ואיחורים משמעותיים הפרת חוקים ועוד. הנשירה הגלויה הוא תהליך מהיר, כואב וקשה יותר, שהדרך חזרה ממנו מאתגרת יותר ולכן עיקר המאמץ וההשתדלות שלנו בתור הורים צריך להיות מופנה לתהליך הנשירה הסמוי, לדעת לזהות, לטכס עצה ולפעול בהקדם.

נשירה סמויה הינה תהליך ארוך ואיטי הקודם לתהליך הנשירה הגלוי לעיני כל. בשלב זה התלמיד עדיין נמצא פיזית במסגרת לימודית טובה אך לא נוכח ברוחו; בוהה במקום להקשיב, אדיש למתרחש, מתעסק בעניינים אחרים, לא משתתף בפעילויות חברתיות ולא מתעניין בהם, נותן תחושה שכל מה שמתרחש סביבו לא נוגע אליו.

עוד לא נעשה מחקר מקיף שכולל בתוכו תסמינים מדויקים שהורים יכולים לבחון דרכם סימני נשירה סמויה בתוך ביתם. אך יש כלל ברזל אחד שכדי לדעת והוא העובדה שקשר חזק ויציב המבוסס על כבוד ונאמנות של הנער או הנערה עם אדם מבוגר וחיובי יכול להציל את המצב. בנוסף קשר מסוג זה יכול לספק להורים עדכונים קריטיים מהשטח.

הורים שמתחזקים קשר שכזה עם ילדהם, באופן ישיר או ע"י קרוב משפחה, או דמות קרובה חיובית ונאמנה אחרת אליה הנער קשור, אינם זקוקים לשום אבחון כדי לדעת מה קורה עם הנער או הנערה, ובמידה ויש בעיה על פי רוב יהיה מספיק זמן ומקום לתת מענה. במקרה כזה המציאות לא תהיה קשה ומורכבת כמו במצבים בהם המשבר מגיע בהפתעה, ללא הכנה מראש וללא מודעות לתהליך, כפי שקורה במצב של נשירה גלויה.

הרבה פעמים הורים מתרשמים שבשביל חוג או חונכות לא שווה לטרוח כל כך הרבה  אבל במחשבה שנייה, אם מדובר בחיבור של הנער עם מבוגר אחראי וטוב שעצם הקשר יכול להוות שמירה מקרוב, כדאי אולי לחשוב על זה שוב.

ומה קורה מתי שהיחסים טעונים? כיצד ניתן לחדש או לייצר קשר עם הנערים? בע"ה שבוע הבא , לקבלת הטור למייל האישי hadar@nafshenu.net | מעוניין לדבר על זה? 0548433254

 

 

 

 

הנער מחזיר רעה תחת טובה? כנראה שהוא מתחיל לסמוך עליך!

  כיצד תגובות שליליות עשויות לסמן את תחילתה של צמיחה רגשית עמוקה כאשר מחנך או הורה מתחילים לפתח קשר אישי עמוק עם נער שנמצא בשולי החברה, הת...