יום ראשון, 13 במרץ 2022

העיקר להתחיל מהתחלה!

 

טור 13

כותרת : העיקר להתחיל מהתחלה!



כותרת משנה: כיצד ניתן לחדש יחסים עם הנער לאחר שעלו על שרטון?

ראשית, נתחיל ממה לא: כלים חינוכיים שהיו נכונים בגיל הצעיר אינם בתוקף עוד בגיל בו הילד כבר אינו כנוע כבעבר. היום, הנער, בעל אישיות חדשה ומתפתחת, בודק גבולות ובעל אזורי בחירה נרחבים יותר בחייו.

אנחנו כהורים נוטים לפעמים לנסות את אותן שיטות חינוך בהן עשינו שימוש בילדותם של הבנים והבנות, אלא שאנו עושים זאת בעוצמה גדולה יותר. מהר מאוד ניתן להבחין שדרך זו לא רק שאינה מועילה אלא גם יוצרת ריחוק, מרי ואיבה.

ניתן להשוות את זה לפטיש במכת צפרדע: על כל צפרדע שמקבלת בומבה צצות עוד כמה אחרות.

אז מה כן לעשות?

אומר הרש"ר הירש בהקדמה לספרו "חורב" סיכום חשוב של מערכת היחסים עם הילדים שלנו :

"הורי-

שומרי בימי ילדותי,

מדריכי בימי נערותי,

וידידי בימי בגרותי".

הורה לנער צריך להפנים שתפקידו בחייו של הנער משתנה באופן טבעי.

בנקודה זו עלינו לשים את הדגש על קשר של אמון  עם הנערים שהרי בלעדיו, אולי הצלחנו להציל אותו ממערכה מאתגרת אחת, אבל אנחנו מרחיקים את הסיכוי שהוא  יבוא להתייעץ אתנו בהמשך. במערכה הזו האינטרס שלנו כהורים הוא לצור מצב בו הנער תופס אותנו כמדריכים נאמנים, כאלה שמבינים אותו, רוצים בטובתו ואין לו יועצים טובים יותר מאשר הוריו.

הנער כבר לא מקבל פקודות כמו ילד, הוא זקוק לאוטונומיות בחירה משל עצמו. כאשר היחסים טובים ונבנים על אמון הדדי, הנער שמח לשתף באתגרים אישיים ולקבל ייעוץ מההורים כיוון שהוא יודע שההורים לא מחפשים רק לתת לו מוסר וביקורת, אלא שהם מכוונים אותו ומאפשרים לו עצמו לקבל את ההחלטה הנכונה.

רבים ההורים הפונים אלי בעניין מצוקה כלשהי ומעוניינים שאדבר עם בנם, הרבה פעמים כאשר אני מציע בפשטות שיפנו לבנם ויציעו לו לדבר איתי, ישנם הורים שטוענים: "אם זה יבוא ממני אין סיכוי שהוא יסכים" זאת מציאות כואבת שניתן לשנותה על ידי קשר טוב ובריא יותר עם הילדים שלנו שמבוסס על אימון וכבוד.

הורים ששומעים את דברי החכמה של הרש"ר הירש ומזדהים עם התהליך הנכון הזה, רואים בס"ד שכך השם מנהיג את עולמו.

שאלה החוזרת מקרב ההורים: והרי הנער המדובר עדיין מתנהג כמו ילד  ועדיין צריך שמירה  ובמיוחד בהתפתחויות בגיל ההתבגרות ותוצאותיהם…

על כך בע"ה נרחיב בשבוע הבא

לפרטים נוספים: 0548433254 hadar@nafshenu.net

הנער מחזיר רעה תחת טובה? כנראה שהוא מתחיל לסמוך עליך!

  כיצד תגובות שליליות עשויות לסמן את תחילתה של צמיחה רגשית עמוקה כאשר מחנך או הורה מתחילים לפתח קשר אישי עמוק עם נער שנמצא בשולי החברה, הת...