יום ראשון, 13 במרץ 2022

שמפו נגד נשירה?

 

בס"ד

הכותב: הדר אבני. יועץ ומרצה בנושא נוער מתמודד

כותרת: שמפו נגד נשירה?

משנה: הסיבות הנפוצות לנשירה בגיל הנערות בציבור החרדי



תפילות רבות שופכים ההורים לפני המקום בעבור ילדיהם; שרק יצמח בלימוד ויצליח בישיבה, שתהיה מספיק חזקה להיצמד לחברות טובות ולהיות צנועה, שיאהב את התורה, שתאהב את המצוות. מהבחינה הזו ההבדל בין הבנים לבנות הוא לא גדול, על שניהם אנחנו מתפללים אותו דבר.

גם מבחינת האתגרים בגיל ההתבגרות יש הקבלה בין בנים לבנות, אך בכל זאת, השוני קיים וחשוב לחדד אותו.

לגבי הבנים, ישנם ילדים שצלחו את הגיל הצעיר ששם היה מגוון רחב יותר של אתגרי למידה, בגיל הנערות, כשהלימוד המרכזי הופך להיות לימוד הגמרא הקדושה, הדורש מיומנויות לימודיות רבות כמו: תרגום, קריאה, הבנת הרצף התהליך, היקף והבנת דבר מתוך דבר. מי מהנערים שלא מסתדר  מתחיל לפתח על עצמו סטיגמות שליליות שמשפיעות באופן ישיר על המצב החברתי, ולפעמים אף פגיעה בכבודו מצד המבוגרים. על פי רוב במצב הזה יתחיל הנער לחפש ריגושים במקומות אחרים כדי לרפא את הכאב.

זאת הסיבה אגב, שבשנים האחרונות מנסים לפתור את הקושי הלימודי הזה עוד בגילאים צעירים ואף לחפש אפיקים נוספים לתלמידים המתקשים בלימוד הגמרא.

מצד הבנות, כרגיל תשומת הלב נופלת על ענייני הרגש בעוצמה רבה יותר, אותה נערה שבגיל הילדות היתה בסדר מכל הבחינות, כעת זקוקה לצרכים נפשיים ורגשיים בעוצמה גבוהה יותר ועל כך חשוב לתת את הדגש.

ניתן לראות שעל פי רוב, כאשר נער ונערה מתחילים להראות סימני נשירה סמויה, עליה נרחיב בשבוע הבא, מדובר בקשר ישיר ליסוד הזה: נער שלא מצליח בלימוד הגמרא , ונערה שלא מקבלת מספיק מענה רגשי ונפשי . כמובן שיש שלל סיבות ולפעמים כמה, אך אלו מאוד יסודיים ונפוצים.

ברוב הבתים הילדים מקבלים באופן טבעי את החום ואהבה להם הם זקוקים ע"י האמא אבל כדאי לתת את הדעת לכך שגם האבא יכול לתרום ולפעמים אפילו להציל את המצב  אם השכיל בגיל הנערות להיות החבר הכי טוב של הבת שלו, זאת כמובן תוך שמירה על כללי הכבוד והיראה של היותו אבא.

אז מה עושים? אולי ריטלין? 🤨 ואולי אקמול? 🤒

רוצים לדבר על זה? 0548433254 וכן במייל hadar@nafshenu.net  | לקבלת הטור ישירות למייל נא לשלוח את המילה "טור"

 

 

 

 

 

 

 

 

הנער מחזיר רעה תחת טובה? כנראה שהוא מתחיל לסמוך עליך!

  כיצד תגובות שליליות עשויות לסמן את תחילתה של צמיחה רגשית עמוקה כאשר מחנך או הורה מתחילים לפתח קשר אישי עמוק עם נער שנמצא בשולי החברה, הת...